سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
به گزارش خبرگزاری کردنیوزدر طول تاریخ حیات بشر برای تحقق یافتن صفت آدمیت و حرکت به سمت کمال،پیامبران الهی همچون سلسله ای پیوسته ساکنان کره خاکی را به افلاک پیوند داده اند وعالمان، شاعران، نویسندگان و سخنوران به تأسی از آنان و با امعرفی مفاخر بیجار به عنوان ستاره های فروزان فرهنگ این دیارلهام از کلام خداوند و ائمه اطهار (علیهم السلام) در صف دوم هدایت بشریت، وظیفه خطیر انسان سازی را بر عهده داشته اند و همواره با درک صحیح و هوش سرشار خود فانوس راهگشای جوامع بوده و خواهند بود .
 
آنچه در مقطع کنونی اهمیت دارد شناخت بیشتر اندیشه های بلند و ترویج آن است به گونه ای که این معرفت و شناخت بتواند گامی مؤثر در جهت انسان سازی و پرورش نیروی انسانی توانمند و متعهد بر دارد . 
 
نسل جوان ایران اسلامی به شدت نیازمند آشنایی و ارتباط نزدیک با گنجینه های گرانقدر شعر و ادبیات و آشنایی با مفاخر ملی و منطقه ای است به گونه ای که بتواند الگو های برجسته و کامل را در اذهان ایجاد کند و تعالیم ارزنده ایشان موجب شخصیت سازی و نهایتاً حرکت جامعه به سوی کمال باشد . 
 
معرفی زندگی اندیشمندان و افکار آن‌ها و سیر و سلوک‌شان برای افزایش خودباوری جوانان و اعتماد به نفس آن‌ها در این برهه از زمان ضروری است.
 
مفاخری که از دل روستاها و شهرها و از متن جامعه‌اند و بر اثر تحمل مشقات و زحمات فراوان، موانع را پشت سر گذاشتند و در جامعه تأثیرگذار شده اند.
 
در عصری که به‌ عنوان بحران هویت مطرح است، مفاخر می‌توانند نشان‌دهنده‌ی راه و جهت باشند و هویت هر کشور به داشته‌های فرهنگی آن وابسته است.
 
یکی از ستاره های فروزان دیار بیجار گروس شیخ فاضل گروسی است .او در سال 1259 شمسی در شهرستان بیجار گروس دیده به جهان گشود، در کودکی پدرش مرحوم آیت الله شیخ علی صابونی کرمانشاهی الاصل را که از فقهای عادل بود از دست داد، مادرش که از خانواده های سرشناس بیجار بود او را به تحصیل علوم دینی تشویق نمود.
 
او تحصیلات مقدماتی را به مدت هفت سال در بیجار گذراند، آنگاه برای تکمیل تحصیلات راهی حوزه علمیه قزوین شد و بعد از 12 سال ادامه تحصیل در آنجا برای طی تحصیلات عالیه رهسپار عراق و حوزه علمیه نجف اشرف شد و 32 سال تمام در آن مهد دانش و تقوا سرگرم تحصیل بود.
 
وی در این مدت توانست در رشته های فقه و اصول، کلام و فلسفه، هیات و نجوم، طب سنتی و ریاضیات قدیم، مجتهد و صاحب نظر شود و در تفسیر، تجوید، تاریخ و علم الرجال و ادبیات عرب، گوی سبقت را از همگنان خود برباید. 
 
فاضل گروسی علاوه بر علوم متداول آن زمان، در علوم غریبه از قبیل جفر، رمل، قرطاس، تسخیرات و علم اعداد کم نظیر بود، او علاوه بر زبان کردی و فارسی به زبان های عربی، عبری، سریانی، فرانسه و انگلیسی مسلط بوده و خط میخی و پهلوی و اوستایی را به دقت می خوانده و ترجمه می کرده است. وی همچنین احاطه فراوانی به مطالب و محتوای تورات و انجیل داشته با علمای یهودی و مسیحی به مباحثه می پرداخته است. 
 
مرحوم فاضل با خرافات مذهبی در ستیز بوده و نسبت به مسلک استعماری بابیه و بهائیه سخت حساسیت و عکس العمل نشان می داده است.
 
او توجه اش را بیشتر معطوف به قرآن و حدیث می نموده و در تفسیر قرآن به « فقه اللغه » اهمیت می داده و گاهی هم نظر لغت شناسان معروف را عالمانه بررسی می کرده است و شرحی که بر کتاب « المصباح المنیر » نوشته، گویای چنین حقیقتی است. 
 
شیخ عبدالحسین فاضل در تحصیل علوم، به فقه اصول اکتفا نکرده بلکه برای غریبه و فراگیری زبانهای خارجی – با آنکه حوزه آن روز نجف نسبت به این امور روی خوشی را نشان نمی داده است – روی آورده و در این راه خود رنج و سختی می افکنده تا روح کنجکاو خود را در مقابل هزاران مجهول، دانا و آگاه گرداند.
 
او در تمام عمرش مشغول تحصیل و یا تدریس، تادیب و ارشاد بوده است، بعد از آنکه در نجف تحصیلات عالیه را به سر حد کمال می رساند، احساس وظیفه شرعی او را به سوی ولایتش می کشاند و به دور از هر گونه هیاهو و مرید پروری، به ارشاد و هدایت مردم می پردازد. 
 
کسانی که مرحوم فاضل را درک کرده اند، به اتفاق او را به زهد و بی اعتنایی نسبت به مال و دنیا می ستایند و از او به عنوان عالمی فروتن و وارسته و پارسا یاد می کنند که با همه علوم و دانش و معلومات کم نظیرش، هرگز حالت تکبر و خود خواهی و خود محوری نداشته و به اندازه ای نسبت به دنیا بی اعتنا بوده که دست مایه زندگیش در سطح فقیرترین مردم بوده و بعد از مرگش، تمام موجودی ثروت او اندکی اثاث خانه و تعدادی کتاب بیش نبوده است. 
 
بدین گونه آن عالم زاهد و فقیه فرزانه، عمری را به صداقت، پاکی، درستکاری و عمل به وظیفه شرعی سپری نمود و در تاریخ 19 بهمن ماه سال 1324 شمسی از این جهان فانی به سرای باقی شتافت و در روز 23 بهمن شمسی او را در زادگاهش بیجار گروس به خاک سپردند.
 
اعلام برگزاری کنگره شیخ فاضل گروسی از زبان امام جمعه بیجار در راستای معرفی شخصیت برجسته این عالم ربانی و شناساندن وی به جوانان این مرز و بوم گام مهمی در راستای معرفی مفاخر و مشاهیر دیار بیجار گروس است.
 
انتهای پیام/


کلمات کلیدی : فاضل گروسی، بیجار، بیجار، چپقلو، بیجار، فاضل گروسی
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/2/31:: 11:23 صبح
نظرات ( )