سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل نگاری شیعیان در سیره پیامبر اسلام بررسی شد

در دفاع از یک پایان‌نامه علمی «دلایل نگاری شیعیان در سیره پیامبراسلام (ص)» بررسی شد
 جلسه دفاعیه پایان نامه سطح 2 مرکز تخصصی موسسه آموزش‌ عالی حوزوی امام رضا(ع) با موضوع«دلایل نگاری شیعیان تا قرن هفتم درسیره نبوی(ص)» در سالن جلسات این مرکز دفاع شد. 
به گزارش خبرگزاری کردنیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، نظریه پرداز این نشست با اشاره به عنوان پایان نامه اظهارداشت: یکی از انگیزه هایی که موجب نگارش این موضوع برای تحقیق و پژوهش شد، اظهارنظرهای ناصواب از سوی مخالفین و معاندین شیعه و اهل بیت(ع) در رابطه با دلایل نگاری شیعیان می باشد.
 
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر افزود: نوشته های فراوانی در رابطه با سیره پیامبر اسلام(ص) وجود دارد؛ ولی با بررسی که انجام شد؛ نوشته مستقلی در رابطه با دلایل نگاری از سوی اندیشمندان مشاهده نمی شود، هرچند نباید متون کهن را بدون دلایل نگاری فرض کرد.
 
این دانش پژوه موسسه آموزش عالی حوزی امام رضا(ع) با اشاره به پیشینه شیعیان در دلایل نگاری ادامه داد: مرحوم شیخ حرعاملی در کتاب وسایل الشیعه تعداد کتاب‌هایی که در سه قرن نخست در میان شیعیان از زمان امیرالمومنین(ع) تا عصر امام حسن عسکری(ع) نگارش یافته را بیش از شش هزار و شش صد کتاب  بیان کرده است.
 
حجت الاسلام حکیمی فر، با بیان این که بسیاری از کتاب های دلایل نگاری شیعیان در طول تاریخ از بین رفته بیان داشت: حوادث گوناگونی از جمله نقش حاکمان ستمگر خلفای عباسی، براثر کج اندیشی ها،حاکمیت تاریک جهالت،عصبیت کورکورانه و ... باعث دگرگونی و از بین رفتن آثار علمی بسیاری از شیعیان شد.
 
این دانش پژوه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با بیان این که، کتاب های دلایل نگاری با نام های دیگری نیز ذکر شده اند خاطرنشان کرد: دلائل النبوه(ص)،اثبات النبوه(ص)، اعلام النبوه(ص)، امارات النبوه(ص) توسط محدثان،و سیره نویسان و تاریخ نگاران ذکر شده اند.
 
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسین مرادی نسب، استاد راهنمای این پایان نامه ضمن تقدیر از مسئولین موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و همچنین استاد داور بیان داشت: دلایل نگاری در میان علمای شیعه در صدر اسلام وجود داشته است.
 
وی افزود: در طول تاریخ کتاب هایی در موضوع دلایل نگاری  به رشته تحریر در آمدند و اثبات النبوه و اثبات امامه از موضوعات اصلی دلائل نگاری شمرده شده است.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: آن چیزی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته، پاسخ به این سئوال است که اگر شیعیان اولین سیره نگاران نبوی هستند، پس چرا آثار مستقلی را در رابطه با دلایل نگاری برجای نمانده است؟ و یا این که؛ دلایل نگاری برای چه منظوری مورد توجه محدثین قرار داده داشته است.
 
در ادامه  دکترمنصورداداش نژاد، استاد داور با اشاره به موضوع پایان نامه گفت: این پایان نامه در  سطحبال یعنی سه و چهار نگاشته شده  و خوشبختانه  تلاش های خوبی صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد:  البته عنوان پایان نامه بصورت کلی بیان شده است که بهتر بود به صورت دقیق مورد توجه نویسنده قرار می گرفت.
 
وی با اشاره به محتوای پایان نامه مذکور گفت: در بعضی مواقع تناسب موضوع با متن همخوانی نداشته و یا در برخی مواقع نیز نظم ترتیبی موضوعات تناسب ندارد.
 
عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: فصل سوم پایان نامه به موضوع دلائل نگاری اهل سنت پرداخته شده که لازم است در ابتدای فصول اولیه قرار گیرد.
 
یاد آور می شود بعداز دفاعیه و نقد و بررسی توسط اساتید داور و راهنما این پایان نامه با امتیاز عالی و نمره رتبه علمی 19 مورد پذیرش قرار گرفت.

خبرگزاری حوزه ضمن تبریک به حجت‌الاسلام حکمت حکیمی‌فر که از اعضای تحریریه خبرگزاری حوزه می‌باشد، آرزوی توفیق روز‌افزون برای وی در دیگر مقاطع علمی دارد.



کلمات کلیدی : دلایل نگاری شیعیان در سیره پیامبر(ص)، پایان‌نامه علمی «دلایل نگاری شیعیان در سیره پیامبراسلام (ص)» برر، حکیمی فر
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/4/6:: 2:15 صبح
نظرات ( )