سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 مرکز موضوع شناسی احکام بررسی می‌کند
  از 12 هزار پرنده در جهان چند گونه حلال گوشت است
خبرگزاری کردنیوز؛ وی به فعالیت این مرکز در شناسایی پرندگان حلال گوشت در کشور اشاره وتصریح کرد: در ایران 534 گونه پرنده ثبت شده و در جهان 12هزار گونه وجود دارد، ملاک و معیار حلال وحرام بودن این پرندگان چیست؟ 
به گزارش خبرگزاری کردنیوز به نقل از حوزه نیوز ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین  زارعی، مدیر گروه خوردنی‌ها وآشامیدنی‌های مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در جمع بازدیدگنندگان بخش حوزوی نمایشگاه قرآن گفت: با توجه به اینکه دستورات الهی کامل وجامع است باید به تمام ابعاد آن توجه نمود که یکی از آنها خوردن وآشامیدن است.

*تاثیر خوردنی‌ها در روح و جسم

وی افزود: قرآن تصریح دارد، انسان باید نسبت به طعام خود توجه کند، زیرا خوردن و آشامیدن هم در جسم تاثیر دارد هم در روح به شکلی که در شادی و افسردگی انسان موثر است، آنچه ما می خوریم از لحاظ مقدار،شیوه مصرف غذا و زمان مصرف  مهم و تاثیر گذار برجسم روح انسان است.

وی با بیان اینکه، اسلام به تمام ابعاد غذا خوردن اعم از کیفیت و کمیت و هچنین زمان ومکان غذا خوردن توجه کرده است یاد آور شد: همه  دستورات دین براساس حکمت می‌باشد، انسان اجازه ندارد، هر غذایی را بخورد، قرآن کریم می فرماید؛ نگاه کنید ببینید چه غذایی را می‌خورید، چون اگر نجس باشد در سلامت روح و روان انسان موثر خواهد بود.

حجت الاسلام زارعی، انسان را مرکب از روح و جسم خواند و اظهار داشت: به همین علت باید غذای او چند ویژگی داشته باشد، حلال باشد مفید باشد و مضر نباشد به عنوان مثال کسی دیابت دارد، اگر غذایی خورد که قند زیاد داشت فعل حرام انجام داده است.

مدیر گروه خوردنی ها وآشامیدنیهای مر کز موضوع شناسی احکام فقهی، به تنوع غذاها در جامعه بشری اشاره کرد وبا بیان اینکه غذاهای ما گاهی منشا گیاهی دارد و اسلام این نوع غذاها را به طور کلی حلال اعلام کرده گفت: مگر آنکه گیاهی باشد برای بدن مفید نیست، مثلاً «قارچ  سمی» که اسلام آن را منع کرده است.

*شناسایی پرندگان حلال گوشت

وی به فعالیت این مرکز در شناسایی پرندگان حلال گوشت در کشور اشاره وتصریح کرد: در ایران 534 گونه پرنده ثبت شده و در جهان 12هزار گونه وجود دارد، ملاک و معیار حلال وحرام بودن این پرندگان چیست؟ باید مشخص گردد پرندگان به عنوان یکی از منابع غذایی، کدام حلال گوشت و کدام حرام  می‌باشند.

حجت‌الاسلام زارعی افزود: در این زمینه باید توجه کرد، آیا در روایات اسلامی نام آن پرنده به صورت روشن ذکر شده است یا خیر؟، اگر نبود، باید به سراغ شیوه پرواز برویم، اگر «دفیفش بیشتر از صفیفش» باشد حلال گوشت است، یعنی، پرنده‌ای مقداری بال می‌زند و زمان کوتاهی بالش را صاف می‌گیرد، حلال‌گوشت اما اگر بر عکس بود، یعنی؛ پرنده‌ای مدت کمی بال می‌زند و زمان طولانی بالش را در پرواز صاف نگه داشت، حرام گوشت می‌باشد، مانند «شاهین و عقاب».

وی با بر شماری دیگر گونه‌های پرندگان، مانند «درنا» اظهار داشت: حال اگر زمان بال زدن و صاف نگه داشتن  بال با هم برابر بود اینجا باید به سرا غ ملاک دیگر که سنگدان و سیخک پشت پای پرندگان است برویم، اگر نداشتند حرام  است.

*شناسایی نام پرنده‌ها

مدیر گروه خوردنی ها وآشامیدنیهای مر کز موضوع شناسی احکام فقهی، با بیان اینکه، تاقبل از تشکیل  مرکز یک سری پرنده اسمش معین بود، اما به طور مصداق کار نشده بود  گفت: برای اینکه مقلد، بتواند وظیفه اش را انجام دهد تک تک پرنده‌ها را شناسایی کردیم ، گاهی برای دیدن صحیح  پرواز یک پرنده، 4ماه زمان  سپری شده است   که تا کنون بیش از 500 گونه پرنده شناساسایی شده و این‌ها طبقه بندی، شده وحکم هریک بیان گردیده اکنون به سراغ پرندگان دیگر در جهان  رفته ایم .

*شناسایی هزارگونه آبزیان

حجت الاسلام زارعی به تحقیقات مر کز در زمینه هزار گونه آبزیان دریای عمان، خلیج فارس و خزر اشاره و تصریح کرد:این سه حوزه دریایی، مورد کنکاش علمی قرار گرفته  که وضعیت ماهی‌های موجود در آن از لحاظ پوشش بدنی چگونه است، دارای فلس هست یا خیر، با توجه به اینکه مصداقی تحقیق می کنیم زمان زیادی صرف خواهد شد

*سرو خرچنگ در کشور!

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور اسلامی غذای حرام در رستوران‌ها سرو می‌شود گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی رستورانهای کشور غذاهایی سرو می‌شود که از لحاظ شرعی حرام است، مانند خرچنگ و هشت پا، کسی هم به آنان تذکر نمی دهد در واقع هنوز در نظام اسلامی نتوانسته‌ایم، کلیه احکام را بگوییم وبعد مانع ارائه این‌گونه غذاها به مردم شویم.

*بررسی غذاهای صنعتی

مدیر گروه خوردنی ها وآشامیدنیهای «مرکز موضوع شناسی احکام فقهی» در زمینه غذاهای صنعتی  یاد آور شد:  تحقیقاتی داریم تا برخی از غذاهایی که وارد کشور شده یا ساخته می شوند را بررسی کنیم و حکم آن مشخص شود مثلا ژلاتینی که از استخوان خوک به دست می آید آیا استحاله شده یا خیر، یا ژلاتین گاوی چگونه ساخته می‌شود؟! 

 


بیست‌ و دومین نمایشگاه قرآن    شماره خبر: 345672       17:37 - 1393/04/17   



کلمات کلیدی : از 12 هزار پرنده در جهان چند گونه حلال گوشت است، کردنیوز، بیجار، بیانلو، خبرگزاری حوزه
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/4/18:: 5:25 صبح
نظرات ( )