سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواجی که جریان امامت با واسطه آن امتداد پیدا کرد

ازدواجی که جریان امامت به واسطه آن امتداد پیدا کرد  کردنیوز/ حضرت علی(ع) ساقی و حضرت زهرا(س)، کوثر خلقت هستند؛ ساقی کوثر، در این میانه بهترین ترکیب برای این شجره طیبه است؛ شجره ای که میوه های پرثمر آن دنیا را از تاریکی رهانده و میوه یازدهم آن، دادگستر قائم آل محمد(ص) است. 


 

به گزارش خبرگزاری کردنیوز به نقل از خبرگزاری «حوزه» به مناسبت سالروز ازدواج پر خیر برکت امیر المومنین(ع) با یگانه دخت پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا (س) گفت و گویی با حجت الاسلام مجتبی رضایی کارشناس تاریخ اسلام انجام داده است.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) گفت: این ازدواج  از چند بعد قابل ارزیابی است؛ بعد تاریخی، عاطفی، دینی و ولایی از جمله این ابعاد است که تا کنون بیشتر، به بحث عاطفی این ازدواج مبارک پرداخته شده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن جمیع جهات باید گفت که این ازدواج مبارک، بیشترین جلوه های  خود را در حوزه ولایی بر جای گذا

شته است؛ به نحوی که باید گفت که این ازدواج یک از ازدواجی است که خطبه آن در آسمانها و در بارگاه الهی خوانده شده است.

این کارشناس تاریخ اسلام تصریح کرد: برای بررسی جلوات ولایی این ازدواج، باید به معراج پیامبر(ص) نگریست؛ جایی که حضرت حق با صدای پرطنین امام علی(ع) با حضرت پیامبر(ص) صحبت کردند؛ در این شب بود که یکی از جلوه های عظمت امام علی(ع) آشکار شد؛ امام علی(ع) مرد بی همانندی بود که حتی دشمنان خونخوار وکینه توز ایشان نیز نتوانستند هیچ گاه مقامات ایشان را انکار کنند.

وی گفت: حضرت علی(ع) ساقی کوثر در بهشت است؛ جایی که تنها اولیاالله و اهالی جنت می توانند از آن نوش بهشت سیراب شوند و چشیدن جرعه ای از  آن منوط به محبت و دوستی علی(ع) و خاندان این حضرت است.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: در وصف مقام امام(ع)، هیچ خامه و کلکی را یارای نگاشتن قدرت و توان ندارد و حتی فرشتگان الهی نیز نمی توانند مقام و منزلت حضرت را توصیف کنند؛ بدون شک بنیاد و دوام و قوام اسلام پس از پیامبر(ص)، به هیچ کس جز امام علی(ع) مدیون نیست زیرا امام علی(ع) اولین مردی بود که به دین خدا ایمان آورد و از نوجوانی در دامان الهی پیامبر رشد کرده و خصال و کردار و گفتار نبوی را به ارث بردند.

وی گفت: امام علی(ع) اسدالله الغالب و بزرگترین پرچمدار اسلام در حساس ترین شرایط تاریخی و در سخت ترین معرکه های نبرد علیه دشمنان اسلام بودند به نحوی که قطعا اگر دلاوری های این حضرت در «لیله المبیت» و غزوات مختلف نبود به جرات چیزی از دین خدا باقی نمی ماند.

وی افزود: سخن گفتن از این قسیم ناروالجنه در صدخروار کتاب نمی گنجد؛ در دیگر سوی این پیوند مبارک، دلیل و بنیاد گیتی است؛ سراسر این جهان بر محور وجود مبارک حضرت زهرا(س) می گردد؛ وجود تمام افلاک بر محور رسول خاتم و حضرت علی و در نهایت این سیر، به واسطه حضرت زهرا(س) خلق شده است.

این کارشناس تاریخ اسلام، تصریح کرد: سوره کوثر زمانی نازل شد که ملامت گران، حضرت پیامبر را به واسطه قطع جریان نبوت نکوهش می کردند و خداوند نیز به واسطه وجود مبارک حضرت زهرا(ُس) این سوره را نازل کرد؛ در حقیقت این ‌وجود مبارک، موجب ادامه سیر هدایت نبوی شدند؛ آنجا که جریان امامت با واسطه حضرت زهرا(س) امتداد پیدا کرد.

زهرا(ع) تجلی نهایی کوثر

وی گفت: حضرت زهرا(ع) تجلی نهایی کوثر است؛ کوثری که باعث امتداد اسلام است؛ حضرت (س) واسط و حامل نبوت به امامت است؛ ایشان واسط انتقال است، زیرا هیچ بشری ظرفیتی چنین را ندارد؛ حضرت زهرا(س) تنها بشری است که زمانی که به نماز می ایستاد خداوند بر فرشتگانش فخر می کرد؛ حضرت زهرا(س) نگین درخشان خلقت و تنها آرام جان پیامبر(س) پس از حضرت خدیجه بودند.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: حضرت زهرا(س) به مقامی رسیدند که خداوند رضای خود را در رضای ایشان و خشم خود را درگروی خشم ایشان تعریف کرده است؛ با این تفاسیر است که بدون شک هیچ کسی جز حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) لایق این وصلت نبودند؛ این پیوند وصلت از این جهت مبارک است که مسیر حیات و زندگی ولایی بشر را در مسیر صلاح خویش قرارداد.

وی گفت: حضرت زهرا(س) از سنینی که تازه هفت سال را گذرانده بودند، خواستگاران فراوانی داشتند؛ بزرگان قریش از نیک نامان و متمکنین همگی به خواستگاری حضرت آمدند، ولی اجازه این ازدواج باید از آسمان صادر می شد؛ آن دو که از ازدواج با حضرت زهرا نومید شده بودند با سعد معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند که جز حضرت علی - علیه السلام کسی شایستگی ازدواج با حضرت زهرا - علیها السلام - را ندارد.

کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد:  پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود،اگر امام علی آفریده نمی شد، هیچ کسی لایق همسری فاطمه(ُس) وجود نداشت؛در زمانی که حضرت زهرا(س) پی در پی خواستگاران را رد می کرد، جمعی از اصحاب جریان را متوجه شدند و به سوی امام علی(ع) رفته و ایشان را در حالی که در نخلستان مشغول کار بودند دریافته جریان را به اطلاع ایشان رساندند و امام نیز از رغبت خویش خبردادند و نداشتن مال دنیا را بیان کردند که با صحبت هایی که در گرفت امام علی(ع) به خواستگاری حضرت رفتند.

وی گفت: روزی که امام برای خواستگاری به محضر پیامبر(ص) رفتند، حضرت در منزل ام سلمه ساکن بودند؛ آداب مراسم خواستگاری امام علی(ع) و احترامی که میان این گوهر ناب هستی صورت گرفت بهترین درس برای زندگی ماست؛ این مراسم در نهایت احترام و متانت انجام شد و پاسخ عروس نیز که شرط پذیرش پیامبر(ص) شد، با یک سکوت انجام شد.

وی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از دختران و پسران جوان خودشان مراسم خواستگاری را پیش از در جریان قراردادن خانواده انجام می دهند که متاسفانه بسیاری از آسیب ها و طلاق ها مرتبط با این نوع ارتباط است؛ وقتی پرده حیا افتادو گناه جای آن را گرفت نباید انتظار برکتی از آن زندگی داشت.

 حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: نکته جالب در خصوص عقد حضرت این است که مهریه امام علی(ع) به اندازه فروش زره شان بود که درهم بود؛ زیرا غیر از آن زره چیز دیگری نداشتند؛ تمام اهل بیت(ع) نیز همین میزان مهریه را برای همسران خود تعیین می کردند؛ امام مهریه اصلی حضرت، شفاعت است؛ زیرا این دو حضرت با شفاعت خود موجب بخشش گناهکاران امت هستند؛ با توجه به حساب و کتاب بسیار سنگین روز معاد؛ قطعا اگر شفاعت این حضرات نباشد کسی را امیدی به بهشت نیست.

اطعام چهار هزار نفر در شب عروسی

وی گفت: دوران نامزدی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) یک ماه طول کشیده و مقدمات عروسی نیز از طریق زنان پیامبر به ایشان داده شد، که این امر به دلیل شرم وحیای حضرت بود؛ مراسم عروسی حضرت نیز در مسجد برگزار شد و در آن شب چهار هزار نفر از غذایی که به برکت این شب زیاد می شد، میهمان این سفره بی ریا شدند.

این کارشناس تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: خانه حضرت فاطمه(س) گلی بود و امام خمینی(ره) نیز به زیبایی گفتند که این خانه کوخی منبع فیض و برکات و زیبایی های دو عالم است؛ حضرت علی و فاطمه در این خانه زیباترین جلوه های زندگی انسانی را به عرش و فرش نشان دادند؛ زهرا علیهاالسلام رازدار علی علیه السلام بود و علی علیه السلام پناهگاه فاطمه علیهاالسلام ؛ تا آنجا که حضرتش با نگاهی به زندگی خویش فرمود: «هیچ گاه فاطمه از من نرنجید و او نیز هرگز مرا نرنجاند. او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او نیز مرا آزرده خاطر نساخت. در هیچ امری، قدمی برخلاف میل باطنی من برنداشت و هرگاه به چهره اش نگاه می کردم، تمام غصه هایم برطرف می شد و دردهایم را فراموش می کردم». آن حضرت در جایی دیگر می فرماید: «به خدا قسم هرگز کاری نکردم که فاطمه خمشگین شود؛ اونیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد.

وی افزود:حضرت علی(ع) ساقی و حضرت زهرا(س)، کوثر خلقت هستند؛ ساقی کوثر، در این میانه بهترین ترکیب برای این شجره طیبه است؛ شجره ای که میوه های پرثمر آن دنیا را از تاریکی رهانده و میوه یازدهم آن، دادگستر قائم آل محمد(ص) است؛ حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بهترین و زیباترین شب خلقت را در شب اول ذیحجه ماه سال دوم هجری رقم زدند؛ زیرا برکت این شب به حدی بود که ما پس از گذشته بیش از 1400سال هنوز از انوار مشعشع آن بهره مند می شویم؛ خانه ای که در آن کریم اهل بیت(ع)، سالار شهیدان و حضرت زینب(ع) پرورش یافتند حاکی از نورانیت و عظمت این وصلت دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

 

ویژه حوزه قم    شماره خبر: 351032       11:53 - 1393/07/04    



کلمات کلیدی : ازدواجی که جریان امامت به واسطه آن امتداد پیدا کرد، امیرالمومنین، فاطمه زهرا، ازدواج آسمانی، پیوندآسمانی، امامت، ولایت، کندرود
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/7/4:: 2:52 عصر
نظرات ( )