سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

به گزارش خبرگبرگزاری کردنیوز به نقل از بام ایران ،گوشی های تلفن همراه یکی از وسایل های ارتباطاتی است که حضور آن در زندگی افراد، نشان از نقش پر رنگ این وسیله در ارتباطات میان فردی دارد.

 

با گذشت زمان گوشی های تلفن همراه نیز پیشرفت کردند و بیشتر وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، دوربین فیلم برداری، تلویزیون، کامپیوتر و بسیاری از نرم افزارهای ارتباطی جدید مانند لاین، تانگو، واتس آپ، اینستاگرام را در دل خود جای دادند به طوریکه این وسیله کوچک ارتباطی به بزرگترین نیاز افراد تبدیل شده است.

 

گوشی های تلفن همراه به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطات و نرم افزارهای قابل نصب ارزان بر روی آن زندگی افراد را تحت اشعاع خود قرار داده است و به دلیل مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه های ارتباطی، سبب شده است تا بیشتر افراد به سمت اینگونه ارتباطات بروند و از آن استفاده کنند.

 

اما استفاده از این نرم افزارها و گوشی های هوشمند متناسب چه افرادی و در چه رده سنی است؟

 

استفاده از گوشی های هوشمند در زندگی افراد به حدی شایع شده است که دانش آموزان دبستانی هم به راحتی از آن استفاده می کنند بدون اینکه به مزایا و مضرات آن بیندیشند.

 

بسیاری از مدیران و دبیران مدارس، دلیل استفاده نابهنجار دانش آموزان از این نوع تکنولوژی را عدم نظارت والدین بر محتوای ارتباطاتی آن می دانند.

 

اما صاحبنظران و اساتید ارتباطات معتقدند که قبل از ورود تکنولوژی به زندگی شخصی افراد باید درباره کارکرد و نحوه استفاده از انواع وسایل ارتباطی به اندازه کافی فرهنگ سازی صورت بگیرد تا افراد با نحوه کارکرد این نوع وسایل آشنا شوند.

 

اما متاسفانه به دلیل سودجویی برخی افراد و شرکت های ارتباطات در کشور، انواع مختلف وسایل ارتباطی بدون نیاز سنجی بازار هدف، روانه بازار داخلی می شود و بدون فرهنگ سازی لازم درباره کارکرد آن، در اختیار مشتری قرار می گیرد.

 

هرچند مطرح کردن موضوع عدم نظارت والدین بر محتوای ارتباطاتی فرزندان منطقی به نظر می رسد اما تا حدودی منسوخ شده است. چرا که بسیاری از والدین به دلیل بی سوادی یا نداشتن سواد کافی از نحوه استفاده این نوع وسایل اطلاع چندانی ندارند و با دلیل اینکه بسیاری از افراد از این نوع تکنولوژی، استفاده می کنند، تن به خواسته فرزندانشان می دهند و آن را برای فرزند خود مهیا می کنند.

 

به نظر می رسد که یکی از بارزترین دلایل گرایش افراد به سمت تکنولوژی های مدرن، چشم و هم چشمی است چرا که بسیاری از افراد بدون کوچکترین شناخت و اطلاعی از این نوع وسایل، به سمت آن می روند و با غرق شدن در دنیای بی سر و ته فضای مجازی در آن دست و پا می زنند که خارج شدن از آن از اختیار انسان خارج است و به سختی صورت می پذیرد.

 

محققان و اساتید ارتباطات بر این باورند که محتوای مورد استفاده توسط کودکان و فرزندان، باید از نظر والدین بگذرد تا تاثیر سوء بر آنها نداشته باشد.

 

فرهنگ سازی در رسانه های جمعی و گروهی توسط کارشناسان ارتباطات و تشریح مزایا و مضرات انواع مختلف وسایل و نرم افزار های ارتباطی سبب افزایش سواد رسانه ای افراد خواهد شد و با این کار تصمیم گیرنده نهایی برای خرید و استفاده از تکنولوژی های مدرن پس از نیاز سنجی، خود فرد خواهد بود نه اینکه افراد بدون شناخت، فریب ظواهر و تبلیغات پوچ تلویزیونی و ماهواره ای را بخورند.

 

بسیاری از نرم افزارهای ارتباطی، ابزار جاسوسی کشورهای غربی هستند و کم هزینه بودن استفاده از آن، سبب جذب میلیون ها کاربر ارتباطی می شود و عدم فرهنگ سازی توسط دولت یکی از بارزترین دلایل نداشتن سواد رسانه ای افراد است که خود این موضوع سبب بروز بسیاری از ناهنجاری ها و شکل گیری آسیب های اجتماعی در جامعه است و در بسیاری موارد زمینه ساز نابودی بسیاری از زندگی ها شده است.

 

بنابراین ضروری است که قبل از ورود تکنولوژی جدید به کشور، فرهنگ سازی های لازم توسط ارگان های دولتی صورت بگیرد اما این مسئله هرگز بدان معنا نیست که افراد نیز به دلیل عدم فرهنگ سازی در کشور، از کسب اطلاعات و شناخت کافی سرباز بزنند.

 

انتهای پیام/



کلمات کلیدی : بیجار، کردنیوز، بام ایران، استفاده نامتعارف از وسایل ارتباطی، نتیجه عدم فرهنگ سازی مطلوب در
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/10/5:: 3:0 عصر
نظرات ( )