سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طلاق عاطفی؛ مرگ خاموش عاطفه‌ها در خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری کردنیوز به نقل از خبرگزاری فارس : هیچ آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی نه در قم و در هیچ کجای دیگر وجود ندارد اما می‌توان گفت آمار طلاق عاطفی دست کمی از آمار طلاق ثبتی ندارد. از قم، «13 سال قبل به صورت سنتی با همسرم آشنا شدم، در همان جلسات نخست خواستگاری متوجه شدم که می‌توانم با او زندگی خوبی داشته‌ باشم، با توجه به علاقه‌ای که به او پیدا کرده‌ بودم جواب مثبت دادم، اما با این حال متوجه شده بودم که همسرم خانواده خوبی ندارد.

از همان ماه‌های اول متوجه برخوردها و دخالت‌های مادر همسرم در زندگی مشترکمان شدم، با بردباری و صبر زندگیم را ادامه می‌دادم زیرا معتقد بودم بالاخره روزی می‌توانم سکان زندگیم را با همیاری همسرم به دست بگیرم اما پس از چند سال که مادر دو فرزند دختر شدم متوجه شدم که هیچگاه نمی‌توانم در امور زندگی خود کوچکترین دخالتی داشته باشم.»

مریم مادری 38 ساله این سخنان را بر زبان می‌آورد زنی که پیش از مادر شدن عاشقانه همسر خود را دوست داشت و گمان می‌کرد می‌تواند زندگی آرامی را در کنار همسرش داشته باشد اما با گذشت چند سال و مادر شدن متوجه شد که این امر میسر نیست.

مریم می‌گوید: با توجه به اینکه مادر دو فرزند دختر هستم به دو دلیل نمی‌توانم طلاق بگیرم، دلیل نخست اینکه دوست ندارم مهر فرزند طلاق بر پیشانی فرزندانم بخورد و دوم اینکه در جامعه امروزی دید بدی نسبت به زنان مطلقه وجود دارد از همین رو سعی می‌کنم به صورت جدا با همسرم زندگی کنم.

این مادر 38 ساله بیان می‌کند: همسرم هیچگاه در برابر دخالت‌های مادرش اعتراض نکرد و زمانی که به او پیشنهاد زندگی جداگانه و به اصطلاح طلاق عاطفی را دادم موافقت کرد و در چند سال اخیر جدا زندگی می‌کنیم و فقط گاهی اوقات همسرم جویای حال دخترانمان می‌شود.

آسیب‌های طلاق عاطفی

در تعریف طلاق عاطفی می‌توان گفت سردی رابطه میان زن و شوهر سبب تضعیف ارتباط عاطفی میان زوجین می‌شود که در این صورت شاهد تغییر روابط روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری در زندگی مشترک می‌شویم.

با رخ دادن طلاق عاطفی زوج‌ها با یکدیگر بیگانه می‌شوند و تنها حکم یک هم‌خانه را پیدا می‌کنند که از لحاظ روحی و جسمی خط و مرزهایی را برای یکدیگر تعیین می‌کنند که این امر به طور قطع سبب مقصر دانستن طرف مقابل خواهد شد.

حجت الاسلام محمدعلی جمشیدی مدیر مرکز مشاوره صدرا استان قم با اشاره به اینکه در اوایل زندگی زناشویی، همسران عیب‌های یکدیگر را نمی‌بینند اظهار می‌کند: یکی از استحکامات زندگی اجتماعی روابط عاطفی میان زن و مرد است که در اوایل ازدواج زن و مرد عیب‌های یکدیگر را نمی‌بینند و زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند.

بنا به گفته وی، پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک زن و مرد مشکلات موجود در خانواده را می‌بینند و در صدد حل آن بر می‌آیند اما گاهی ممکن است این مشکلات حل نشود و مشکلات کوچک در زندگی زناشویی برایشان بزرگ و مهم تلقی شود.

مدیر مرکز مشاوره صدرا استان قم معتقد است که درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی‌علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود سبب طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌شود.

فرزندان طلاق عاطفی خواستار مشخص شدن وضعیت خود هستند

سارا دختر بزرگ این خانواده در خصوص رفتار پدر و مادرش می‌گوید: یک بار پدر و مادرم را در حال صحبت بر سر علایق و رفتارهای یکدیگر ندیده‌ام، مادرم گمان می‌کرد با محبت کردن به پدرم می‌تواند کانون خانواده را حفظ کند و پدرم نیز برایش صحبت در خصوص مشکلات و مسائل زندگی مهم نبود.

زهرا دختر دوم خانواده نیز معتقد است که بهتر است پدر و مادرش طلاق بگیرند تا حداقل از وضع آشفته‌ای که دچار آن هستند خلاصی یابند زیرا در حال حاضر از نعمت داشتن پدر و مادر به طرق مختلف محروم است و جامعه و مردم گمان می‌کنند که آنها دارای پدر و مادر هستند و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

فرزندان اصلی‌ترین آسیب‌دیدگان طلاق عاطفی هستند

حجت‌الاسلام جمشیدی تصریح می‌کند: در خانواده‌هایی که پدر و مادر از یکدیگر طلاق عاطفی می‌گیرند به دلیل عدم شکل‌گیری هویت فرزندان، آنان بیشترین آسیب را می‌بیند و برای جبران و ترمیم این آسیب‌ها در بیرون از محور خانواده به دنبال محبت و آرامشی که باید در خانواده آن را کسب می‌کردند می‌گردند.

حجت‌الاسلام سیدجعفر حق‌شناس محقق و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه طلاق عاطفی به معنای بازگشت زوج‌ها به زندگی زناشویی است گفت: اگر زوج‌ها زندگی مشترکشان را تمام شده می‌دانستند به طور قطع طلاق ثبتی می‌گرفتند اما طلاق عاطفی آنها به معنای رفع کدورت‌های زندگی است.

وی خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از مواقع مردم علت عدم طلاق زوج‌ها را آسیب ندیدن فرزندان از این امر تلقی می‌کنند که این امر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا آنها تنها به علت علاقه‌ای که در گذشته به یکدیگر داشته‌اند از این امر خودداری می‌کنند و امیدوار هستند که روزی مشکلاتشان حل شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام زوج‌ها را از طلاق گرفتن نهی کرده است گفت: بیشترین آسیب را از طلاق عاطفی یا طلاق ثبتی زوج‌ها به طور قطع فرزندان می‌بینند زیرا بیشتر فرزندان در کنار مادر خود زندگی می‌کنند و از نعمت حضوری پدر محروم هستند و درک درستی از پدر در ذهن خود به طور قطع ندارند.

بنا به گفته حجت‌الاسلام حق‌شناس اگر زوج‌ها «من» را کنار بگذارند و بدانند که پس از ازدواج باید «من» به «ما» تبدیل شود دیگر مشکلی در میانشان به وجود نخواهد آمد.

*********

در مهر و آبان ماه امسال 290 طلاق در میان زوج‌های قمی به ثبت رسیده است که با توجه به این آمار باید دید چه تعداد از خانواده‌ها به دلایل متعدد اقدام به طلاق ثبتی نگرفته و به طلاق عاطفی تن داده‌اند.

هیچ آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی در استان و در هیچ کجای دیگر وجود ندارد اما از سوی دیگر به می‌توان گفت آمار طلاق دست کمی از آمار طلاق ثبتی است.

البته در هر سن و در هر شرایطی طلاق عاطفی می‌تواند در میان زوج‌ها رخ دهد که در برخی از مواقع طلاق عاطفی در میان خانواده‌هایی که دو سال از عمر مشترکشان می‌گذرد رخ می‌دهد و در برخی از مواقع طلاق عاطفی در میان همسرانی که سالیان سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند و صاحب نوه هستند به وقوع می‌پیوندد.

بهترین راه حل برای عدم مواجهه با پدیده طلاق عاطفی کسب آگاهی‌های لازم در هنگام ازدواج است و اگر دختران و پسران جوان در انتخاب شریک زندگی خود واقع‌نگر باشند و فقط به ظواهر نگاه نکنند قطعا در آینده زندگی موفق‌تری خواهند داشت و با پدیده‌ طلاق عاطفی روبه‌رو نمی‌شوند.

=================

گزارش از زینب پاسبان نهندی

=================

انتهای پیام/78019/ع40

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930919001069#sthash.YEhqIIYB.dpuf



کلمات کلیدی : فارس، طلاق عاطفی، گزارش زینب پاسبان نهندی، خبرگزاری کردنیوز
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 93/9/23:: 11:57 صبح
نظرات ( )