سفارش تبلیغ
صبا ویژن

    خبرگزاری کردنیوز ؛ به نام آنکه برای هردردی «درمانی» آفرید ، و به انسان نعمت «آگاهی» عطا فرمود .

    هفته سلامت ، شاید بهانه ای باشد که نگاهی به داشته های دینی خود کنیم همان های که همه چیز در آن ها هست و جای دیگر دنبالشان می گردیم ، به قول معروف آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم ؛ همه باید بدانیم که قرآن و نهج البلاغه در جهان معاصر با توجه به پیشرفت های علمی فراوان در زمنیه های گوناگون از جمله پزشکی ، حرف برای گفتن دارند و رهنمود ها و پیام هایی برای درمان جسم و روح آدمی در بر دارد ، البته از این نکته نباید غافل باشیم که دانش بشری بیولوژی و فیزیو لوژی در تلاش است تا جان آدمی را بکاود و درد های پنهان و آشکار او را درمان کند .

    اما آنچه که انسان را از به شگفتی وا می دارد هزاران راز نا شناخته درون اوست که نیازمند شناخته شدن و درمان درد های پنهان است که هروز به ناشناخته های آن اضافه می شود علیالرغم آنچیزی که روزانه کشف و شناخته می شود . و این شناخت باعث می شود انسان پروردگار را بشناسد . وَفِی أَنْفُسِکُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ(الذاریات/21)و در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! و یا أَفَلَا تعقلون لذا برآن شدم تا ازنگاه نهج البلاغه و فرامین و بیانات امیرالمومنین به گوشه های از توجه آن حضرت به مسائل بهداشت روانی و اجتماعی داشته باشم .


    یکی از معضلات امروز جوامع بشری عدم توجه به مسائل بهداشت محیط زیست می باشد که آن را با مشکلات جدی روبرو ساخته است .و همین امر موجب شده تا روز بروز برآلودگی های هوا افزوده شود .این درحالی است که با نگاه به سیره و رفتار اهل بیت در برخورد با محیط زندگی خود کاملا متفاوت است .

    امیرالمومنین علی (ع) وقتی که در شهر کوفه مسکن گزید ، دستور مهمی از نظر بهداشت « محیط زیست » به مردم کوفه داد .

    در دستور علی (ع) موارد زیر مورد تاکید قرار گرفته بود 1- هرپنجره و روزنه ای از خانه ها که به کوچه ها ی شهر ، باز می شود مسدود گردد.2- ناودان ها ی آب را که آب باران به کوچه ها می ریزند ، بردارند و به طرف حیاط منزل خود برگردانند ، تا عابران دچار زحمت نشوند . 3- و درهای ورودی توالت ها اگر از طرف کوچه ها باز می شود مسدود گردد . تا هم مردم شهر رفت آمد ها آزار نبینند و نهم نوامیس خودشان حفظ شود.

    پس از صدور دستور العمال زیست محیطی و بهداشتی مردم اطاعت کردند و فورا طبق دلخواه امیرالمومنین علی (ع) به شهر کوفه سرو سامان دادند .

     جمع آوری زباله

    همه ما می دانیم ؛ که وجود زباله ها انواع میکروب ها و بیماری ها را به دنبال دارد ، باید محیط خانه و زندگی خود را از زباله ها پاک نگهداشت . و برای همین امر باید ظروف مناسب زباله استفاده کرد .

    امام علی (ع) می فرماید : ظرف زباله را در داخل اطاق نگذارید ، بلکه در حیاط یا در کوچه بگذارید تا مردم ببرند و معدوم سازند . قال علی (ع) من رسول الله لاتئووا مندیل الغمر فی البیت فانه مربض للشیطان ؛ دستمال آلوده را در اطاق و محل زندگی خود نگذارید زیرا جایگاه رشد شیطان و میکروب های موذی است .(فروع کافی ج6 ص299)

    خانه ،یکی از مصادیق مهم محیط زیست می باشد ، که اگر پاک و سالم باشد در سلامت جسم و جان اهل خانه تاثیر دارد .

    و اگر از نظر بهداشتی مناسب نباشد یا کثیف باشد در بیماری و آلودگی افراد محیط خانواده و جامعه   نقش اساسی دارد .

    پس باید محیط خانه همواره از همه آلودگی ها بدور باشد البته آلودگی تنها به زباله و مسائل اینچنینی تلقی نمی شود بلکه بطور مطلق هرچیزی که به نوعی ایجاد آلودگی نماید اطلاق می گردد . لذا علی ع فرمود: خاکروبه خانه را که جمع کردید ، شب در خانه نگذارید ، بلکه آن را بیرون ببرید که شیطان درمسکن می گزیند . و یا در رهنمود دیگری فرموند : محیط خانه خود را از تار عنکوب پاکیزه نگهداید که موجب فقر و پریشانی می گردد (حلیه المتقین باب 12، فصل یازدهم) خیلی از بیماری های افسردگی ، استرس ها بیشتر ناشی از عدم توجه به برخی مسائل بهداشتی است   .

    بهداشت روانی خانواده

    حضرت امیرالمونین (ع) در رابطه با بهداشت روانی افراد نیز با سلسه رهنمود های بیان می دارد : هرکس وقت بیرون آمدن از خانه ، نگین انگشتر خود را به کف دست بگرداند و به آن نگاه کند و سوره انا انزلناه بخواند و بگوید : آمنت بالله وحده لاشریک له و آمنت بسر آل محمد و علانیتهم . در آن روز چیز بد و مکروهی نبیند .

    بیایید با توجه و عمل به فرامین بزرگان دینمان ، محیط زندگی خود را از آلودگی ها پاک کرده و روح و جان و تن خود را سلامت نگهداریم .

 



کلمات کلیدی : کردنیوز، بیجار نیوز، هفته سلامت، بهداشت، نهج البلاغه
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 92/1/18:: 6:11 عصر
نظرات ( )