سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیت‌الله مکارم شیرازی:
خبرگزاری فارس: سوابق اجرایی ملاک مهمی در انتخاب کاندیدای اصلح است
 
سوابق اجرایی ملاک مهمی در انتخاب کاندیدای اصلح است
 

یکی از مراجع تقلید داشتن تجربه فراوان در مسائل اجرایی را از مهم‌ترین ویژگی‌های کاندیدای اصلح ریاست جمهوری دانست.

 

به گزارش خبرگزاری کرد نیوز از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام هادی (ع) اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند حسد حسنات را از بین می‌برد و سبب خشم مردم می‌شود، خودپسندی باعث می‌شود انسان احساس نیاز به علم نکند و در محضر هیچ استادی برای علم آموزی حاضر نشود.

وی ادامه داد: وقتی کسی خودپسند باشد دیگران را نیز تحقیر می‌کند، جاهل بودن و رذیله بودن نیز سر منشأ مشکلات بسیاری از فسادها است، انسان فاسد و انسان بخیل مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امام هادی (ع) در این عبارت کوتاه درس اخلاق فشرده‌ای را مطرح کرده‌اند ابراز داشت: اگر انسانی پیدا شود که موارد فوق را نداشته باشد قطعاً انسانی نمونه می‌شود، ولی مشکل اصلی عمل کردن به آن است، ما اگر بخواهیم این صفت‌های ناپسند را از خودمان دور کنیم کار آسانی نیست، گفتنش آسان و عمل کردن به آن بسیار مشکل است.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقل قول برخی افراد از ایشان در خصوص صلاحیت برخی نامزدها در سایت‌ها اظهار داشت: ما درباره تایید صلاحیت اشخاص هیچ نظری نداده‌ایم و نخواهیم داد و اگر حرفی از ما در سایتی نقل شده باشد درست نیست و مصلحت ما نیست وارد بحث مصداقی شده و کسی را تایید یا حذف کنیم.

وی ادامه داد: شرکت در انتخابات امری لازم است و ما آن را برای اینکه اسباب تقویت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی و دینی است جزو واجبات می‌دانیم و برگزاری انتخابات باید با شور و حضور حداکثری انجام شود.

استاد درس خارج فقه با تاکید بر اینکه انتخاب رئیس جمهور در عین حال مسئولیت آفرین است بیان داشت: کسی را که انتخاب می‌کنید چهار سال شریک اعمال وی خواهید بود، بنابراین باید با مشورت و تحقیق کامل انتخاب کنید و در راه رضای خدا رای دهید، ولی اگر بدون حساب و کتاب و بر اساس حب و بغض دنیوی و مصالح حزبی و گروهی انتخاب کنیم باید خود را در اعمال آن‌ها شریک بدانیم.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برخی دیگر در رای دادن وسواس دارند تصریح کرد: برخی می‌گویند برای اینکه در اعمال رئیس جمهور سهیم نشویم رای سفید می‌اندازیم، وسواس در انتخاب نیز درست نیست، انسان باید در حد توان تحقیق کند و با نیت الهی رای خود را به صندوق بیندازد.

وی با اشاره به اینکه هر چه مسئولیت سنگین‌تر باشد شرایط آن نیز سنگین می‌شود تصریح کرد: فردی که می‌خواهد پست ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد باید قبل از هر چیز دیانت و تقوا داشته تا بتواند منافع کشور و مردم را در اختیار جناح خاصی که در انتخابات وامدار آنان هست قرار ندهد. منتخب ملت باید دیانتی قوی داشته باشد آن هم دیانتی که از بزرگان دین بگیرد نه دیانتی که خود ساخته باشد.

این مرجع تقلید داشتن تجربه فراوان در مسائل اجرایی را ویژگی دیگر رئیس جمهور دانست و گفت: کسی که در نهایت منتخب این مقام می‌شود باید دارای سعه‌صدر باشد یعنی بعد از انتخابات ببیند رقبای خود لیاقت چه کاری دارد و از آنان در دولت خود با عناوینی همچون معاون یا وزیر بهره بگیرد، نه بر خلاف برخی‌ها در دوره‌های گذشته پست‌های کلیدی را به افرادی که در ستادش حضور داشتند بسپارد.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: وی باید از جناح‌های مختلف پایبند به نظام دعوت کرده و کاری کند دولتش جامعیت داشته باشد و از تمام علاقمندان و مدافعان نظام با هر سلیقه‌ای استفاده کند که همه مردم به وجودش علاقمند شده و اگر چنین باشد به همه جا خواهد رسید، ولی اگر تنگ نظر باشد خودش را محدود کرده و دشمن تراشی خواهد کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید اهل مشورت باشد نه مستبد به رای، شجاعت در تصمیم گیری داشته باشد و خدا را در نظر بگیرد و با توکل به خدا مشکلات را حل کند.

این مرجع تقلید با انتقاد از تورم و بیکاری و فشار سنگین اقتصادی بر مردم ابراز داشت: رئیس جمهور باید حل مشکلات مردم را در اولویت نخست کاری خود قرار دهد و تمام مشکلات مردم را در نظر بگیرد، برخی مشکلات کشور از بیرون، برخی به واسطه سوء مدیریت و برخی نیز به واسطه بی انصافی‌های برخی مردم است که از وضعیت بازار سوء استفاده می‌کنند.



کلمات کلیدی : آیت الله مکارم شیرازی، درس خارج، انتخابات ریاست جمهوری، 6شرط رئیس جمهور، بیجار، اخباربیجار
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 92/3/8:: 12:25 عصر
نظرات ( )