سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب؛گفتار صادقانه؛ سنگ محکی برای شناخت اصلح  
مقام معظم رهبری، روز گذشته در دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به سیاق روزها و هفته های اخیر، توجه ویژه ای به انتخابات پیش رو داشته و توصیه های ارزشمندی خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری داشتند.
مقام معظم رهبری، روز گذشته در دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به سیاق روزها و هفته های اخیر، توجه ویژه ای به انتخابات پیش رو داشته و در توصیه های ارزشمندی خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفتند: "آقایان داوطلبی که در صدا و سیما برنامه دارند، وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید مراقب باشند که خدایی نکرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نیاورند."

ایشان همچنین با تاکید بر این که سخنان کاندیداها باید واقعی، صمیمی، متکی بر اطلاعات درست و صادقانه باشد، خاطرنشان کردند: "کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید فقط واقعیت را به مردم بگویند، هم واقعیت اوضاع کشور و هم واقعیت در مورد خودشان."

معظم له در ادامه یادآور شدند:" اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند کمک خواهد کرد و این کمک الهی نیز گاهی با دست یافتن به توفیق خدمت و مسئولیت است و گاهی هم با توفیق نیافتن برای خدمت در این مسئولیت است."

از منظر آموزه های دینی ، انطباق گفتار صادقانه با رفتار امانت دارانه، مهمترین نقش یک مسئول در جامعه اسلامی است، خصوصاً آن که این مسئول بخواهد سکان دار امور اجرایی کشور و نفر دوم مملکت باشد.

از این رو متقاضیان کسب چنین جایگاه مهمی نیز باید گفتار صادقانه و واقع گرایانه را سرلوحه فعالیت های تبلیغاتی خود در اندک روزهای باقیمانده تا بیست و چهارم خرداد قرار دهند.

تاکید بر ضرورت بیان واقعیات و حرکت بر مدار صداقت و راستی تا بدانجاست در سومین آیه از سوره مبارکه زمر چنین آمده است:" کسی که حقیقت و صداقت را با خود آورد و کسی که حقیقت و صداقت را باور کرد، آنان پرهیزکاران [واقعی] هستند."

این است که رییس مذهب ما امام صادق (ع) ، سرلوحه دعوت همه پیامبران را «راستگویی»و «امانت داری» می داند و در حدیثی نیز امیرمومنان علی (ع)، از راستی، به عنوان پایه دین و ستون ایمان یاد می کند.

از نبی اکرم(ص) نیز نقل است که فرمودند:" همواره ملازم راستی و همیشه راستگو باش، زیرا راستگویی به سوی راه نیک و درست راهنمایی می کند و راه نیک، به بهشت می رساند."

این همه تاکید از آن روست که بدانیم رویکرد صادقانه در امر حکومت داری و همچنین پیش از آن، تلاش برای کسب محبوبیت مردمی به منظور رسیدن به آن جایگاه، یک فَرض ایمانی است ، ضمن آن که در جامعه امروزین نیز همین مطلب اساساً بایسته ای اجتماعی و سیاسی به شمار می رود.

بگذریم از این متاسفانه عده ای حاضرند برای نشستن بر صندلی قدرت ، چشم بر روی واقعیات جامعه و جهان بسته و با در پیش گرفتن سیاست دروغ و تهمت و جنجال و بداخلاقی، می خواهند به مراد دل برسند، اما خوشبختانه مردم ما با بصیرت و ایمانِ انقلابی خود، به وضوح سره را از ناسره تشخیص داده و خدمتگزاران صدیق و واقع نگر خویش را از دیگرانی که متصف به صفاتی نامطلوب و غیراسلامی اَند، به خوبی می شناسند.

از سویی آن چه از بیانات رهبر معظم انقلاب طی دو سه ماهه اخیر استنباط می شود این است که اساساً

تحقق هدف مهم سلامت رقابت های انتخاباتی منوط به رعایت اخلاق در این میدان پرجاذبه و در عین حال پرلغزش است، تا آن جا که توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، بزرگ نمایی مشکلات، اسراف، هزینه کردهای غیرشرعی، دادن وعده های غیرواقعی و ... نمونه هایی از دغدغه هایی است که توجه به آن ها می تواند متضمن سلامت انتخابات باشد.

صدالبته این اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی همچون تبلیغات، مناظرات و گفت وگوها و مصاحبه ها با رسانه های مختلف، یادداشت ها و تحلیل های مطبوعات وابسته به جریان های سیاسی و همچنین رقابت نزد طرفداران و هواداران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

از سویی باید به این نکته کلیدی هم توجه داشت که در عرصه تبلیغات انتخاباتی ،جدای از مذموم بودن تخریب دیگران، اغوا و فریب مردم در معرفی خود و یا جریان همسوی سیاسی نیز امری حرام است و بر یک مسلمان واجب است که از بروز چنین عملی به شدت پرهیز کند.

به هر روی، آنچه قابل ذکر است این که تاکید بر حرارت و شور انتخاباتی و تلاش برای موفقیت سیاسی، نباید خدای ناکرده ما را در ورطه باطل بداخلاقی ها و بی تقوایی ها بیندازد که اگر این طور شد، شک نداشته باشیم که در هر صورت بازنده ایم!

انتخابات 92 شماره خبر: 320571 10:25 - 1392/03/09



کلمات کلیدی : انتخابات، ریاست، جمهوری، اخلاق مداری
ن : خبرگزاری کردنیوز
ت : 92/3/9:: 2:20 عصر
نظرات ( )